Organisaatiokulttuuri on työnantajamielikuvan ydin
- sofiapavlin
- 9.10.
- 2 min käytetty lukemiseen
Teksti Tuija Autio
Hyvinvoiva organisaatiokulttuuri tukee yrityksen menestystä – sillä on suora vaikutus työntekijöiden sitoutumiseen, motivaatioon ja tuottavuuteen. Kulttuuri voi ratkaista myös rekrytointien onnistumisen. Tämän päivän työelämältä kaivataan entistä enemmän joustoa, merkityksellisyyttä ja yhteenkuuluvuutta, jolloin työnantajamielikuva kasvaa yhä tärkeämmäksi tekijäksi osaajien rekrytoinnissa.
Vahva organisaatiokulttuuri sitouttaa ja houkuttelee oikeita osaajia
Kulttuuri on organisaation sisäisen ilmapiirin summa – se heijastelee yhteisiä arvoja ja normeja sekä kannattelee tiimiä läpi arjen. Yrityskulttuuri ei kuitenkaan ole vain organisaation sisäinen asia.
Parhailla osaajilla on monesti valinnanvaraa työmarkkinoilla, jolloin kulttuuri ratkaista sen, ottaako henkilö seuraavan ura-askeleensa juuri teidän organisaatiossanne. Kilpailukykyisen peruspalkan lisäksi tulevalta työnantajayritykseltä toivotaan muun muassa mahdollisuuksia urakehitykselle, joustavia työskentelyolosuhteita sekä ystävällistä ja kunnioittavaa työyhteisöä (Universum Global 2025).
Kulttuurin ja toimintatapojen tärkeys korostuu myös suorahaussa ehdokkaiden puheissa. Konsulteillemme kerrotaan muun muassa halusta tehdä hybridityötä sekä toiveista vaikuttaa itse työskentelyaikoihin. Tilanne on työnantajan kannalta ristiriitainen, sillä esimerkiksi Työterveyslaitos toteaa etätyöhön liittyvän myös kielteisiä ilmiöitä. Näitä ovat muun muassa vähäisempi työn ja omien arvojen yhteensopivuus, heikompi työpaikkaan kiinnittyminen ja suurempi yksinäisyys ja vähempi optimismi.
Työnantajamielikuva rakentuu työntekijöiden ja hakijoiden kokemuksista
Työnantajamielikuva on vahvasti sidoksissa siihen, millainen organisaatiokulttuuri työpaikalla vallitsee. Työnantajamielikuvaan vaikuttaa kaksi eri näkökulmaa – työntekijän ja työnhakijan mielikuvat.
Työntekijän mielikuva rakentuu työn arjesta, johtajuudesta ja koetusta kulttuurista. Työnhakijan mielikuva puolestaan perustuu siihen, minkälainen ennakkokäsitys yrityksestä on jo valmiiksi olemassa sekä millainen yleistuntuma yrityksestä ja sen toimintakulttuurista muodostuu rekrytointiprosessin aikana.
Yrityksen maine ja kulttuuri voivat houkutella tiettyjä osaajia ja karkottaa toisia. Kun kulttuuri näkyy ja kuuluu oikealla tavalla, yritys vetää puoleensa oikeita osaajia – heitä, joilla on osaamista, ja jotka haluavat olla osa juuri teidän tarinaanne.
Kulttuuri johdon tarkastelussa – pohdi näitä kysymyksiä
On tärkeä tunnistaa, millaiset arvot, normit ja toimintatavat tukevat parhaiten yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita. Nämä kysymykset voivat auttaa johtajia ymmärtämään ja sanoittamaan organisaation kulttuuria:
Jos yrityksemme huippuosaaja kuvailee työpaikkaamme ystävälleen, mitä hän sanoo – ja miksi?
Millä tavoin arvomme näkyvät arjessa – vai jäävätkö ne vain korulauseiksi
Tukeeko nykyinen johtamiskulttuurimme strategisia tavoitteitamme vai jarruttaako se niitä?
Mikä on johdon rooli kulttuurin kehittämisessä?
Millainen tila meillä on olemassa eriävien mielipiteiden käsittelylle ja erilaisten persoonallisuuksien arvostavalle kohtelulle?
Jos menettäisimme nyt parhaan työntekijämme – mitä se kertoisi meidän kulttuuristamme?
Organisaatiokulttuuri ja työnantajamielikuva osana onnistunutta suorahakua
Työnantajamielikuvan kehitykseen voi vaikuttaa monella tapaa rekrytoinnin aikana – esimerkiksi viestinnän selkeys ja läpinäkyvyys sekä annetuissa aikatauluissa pysyminen luovat työnantajasta luotettavaa ja houkuttelevaa kuvaa.
Suorahakukonsultti on monesti osaajan ensikosketus rekrytoivaan yritykseen. Siksi on tärkeää, että konsultti ymmärtää yrityksen arvot ja kulttuurin, ja edustaa asiakastaan ehdokasmarkkinassa niiden mukaisella tavalla.
Yrityskulttuurin ja yrityksen liiketoiminnan tavoitteiden yhteyden ymmärtäminen ovat edellytys onnistuneelle rekrytoinnille. Sen avulla voimme löytää juuri ne osaajat, joiden arvot ja toimintatavat tukevat menestymistä juuri teidän joukoissanne.






Kommentit