top of page

Hyvä johtajuus jalostaa yksilön taidot koko tiimin kyvykkyydeksi

  • sofiapavlin
  • 2.9.
  • 2 min käytetty lukemiseen

Teksti Tuija Autio, kuva Marjo Kaukoniemi


Vuosittainen Future of Jobs -tutkimus nosti jälleen vuonna 2025 esiin kymmenen kriittisintä taitoa, jotka ovat välttämättömiä tulevaisuuden työelämässä. Usein näitä osaamisia tarkastellaan yksilön vahvuuksina, mutta parhaimmillaan ne kasvavat kokonaisten tiimien kyvykkyyksiksi. Johtamisen näkökulmasta kysymys kuuluukin: miten rakennamme ympäristön, jossa nämä taidot eivät vain ole yksilöiden osaamista, vaan tiimin kollektiivinen voimavara? Kuinka voimme vaikuttaa siihen, että tiimissä on tilaa erilaisille ajatuksille, tieto kulkee jäseneltä toiselle ja tiimillä on resilienssiä kulkea läpi haastavien aikojen?


Ajattelutaidot luovat kukoistavalle tiimille perustan


Analyyttinen ja luova ajattelu ovat tutkimuksen mukaan työelämän kirkkaimpia kärkitaitoja. Ne ovat ratkaisevia taitoja myös tiimien menestykselle. Hyvä johtaja luo tiimissä tilaa dialogille, jossa erilaiset näkökulmat pääsevät esiin – analyyttiset ja luovat näkökulmat eivät ole toistensa kilpailijoita, vaan toisiaan täydentäviä lähestymistapoja. Ajattelutaidot voivat kukoistaa vain psykologisesti turvallisessa tiimissä, jossa jokainen voi esittää rohkeasti ideoitaan ja kyseenalaistaa asioita ilman pelkoa.


Tekoälyn yleistyminen vaikuttaa väistämättä myös ajatteluun. Parhaimmillaan se tehostaa datan tulkintaa ja rikastuttaa luovaa ideointia, mutta toisaalta sen pelätään myös passivoivan tai vievän ajattelua väärille raiteille. Tiimin ajattelutaidoista huolta pitävän johtaja varmistaa, että tekoäly toimii ajattelun tukena eikä sen korvaajana.


Inhimilliset taidot ovat tiimin yhteinen voimavara


Resilienssi, joustavuus ja empatia eivät synny tyhjiössä, vaan ne rakentuvat jatkuvassa vuorovaikutuksessa tiimin jäsenten kesken. Johtaja voi rakentaa tiiminsä resilienssiä tukemalla palautumista vaikeista tilanteista ja priorisoimalla hyvinvointia.


Aktiivinen kuuntelu ja motivaatio vahvistuvat, kun ihmiset kokevat tulevansa nähdyiksi ja arvostetuiksi. Tiimissä tämä ilmenee kykynä tukea toisiaan paineen alla ja keskustella haasteista avoimesti. Kun inhimillisiä taitoja vaalitaan arjessa, ne kannattelevat tiimiä myös vaikeina hetkinä sekä muutosten keskellä.


Johtaminen muutoksessa


Se, että johtamistaidot ja sosiaalinen vaikuttaminen sekä parhaiden kyvykkyyksien johtaminen ovat nousseet tutkimuksessa kriittisimpien osaamisten listan kärkisijoille, kertoo johtamisen muutoksesta.

Tämän päivän tiimejä ei johdeta omasta asiantuntijuudesta käsin, vaan huomio kohdentuu tiimin jäsenten parhaiden kyvykkyyksien tunnistamiseen ja kykyyn luoda edellytykset niiden kukoistamiselle. Johtajuuden muuttuminen vaatii johtajalta myös uskallusta palkata tiimiin itseään taitavampia osaajia.


Kasvun asenne on yhteinen asia


Uteliaisuus ja elinikäinen oppiminen ovat menestyksen kriittisiä tekijöitä, jotka kulkevat luontevasti käsi kädessä myös teknologian ymmärryksen kanssa. Tiimin jäseniltä odotetaan kykyä jatkuvaan oppimiseen, mutta yhtä tärkeää on halu kehittää itseään ja jakaa oppimaansa muiden kanssa. Tieto ei luo yritykselle arvoa, mikäli se on vain yhden ihmisen hallussa.


Johtajan tehtävänä on luoda kulttuuri, jossa kokeilut ja epäonnistuminen ovat sallittuja, ja teknologian sekä tekoälyn mahdollisuuksia hyödynnetään eturintamassa. Kun johto näyttää asiassa esimerkkiä, koko tiimi voi kasvaa yhdessä.


Asiakaskeskeinen ajattelu kuuluu kaikille


Palvelualttius ja asiakaskeskeisyys eivät ole vain asiakaspalvelun ja myynnin rooli. Vanha hokema ”kaikki myyvät” on yhä ajankohtainen, sillä jokainen organisaation jäsen vaikuttaa omalla työllään asiakkaan kokemukseen.


Asiakaskeskeisyyden johtamisessa keskeistä on yrityksen vision ja asiakaslähtöisyyden välittäminen yksilöille ja tiimeille. Yrityksen vahva kilpailuetujen kirkastaminen luo yhteistä viestiä siitä, miten juuri me erotumme markkinassa. Kun jokainen ymmärtää, kuinka oma työ kytkeytyy asiakkaan tarpeisiin ja tukee liiketoiminnan kokonaisuutta, syntyy kulttuuri, jossa jokainen kantaa vastuuta asiakaskokemuksesta.


Millaisia kyvykkyyksiä sinun organisaatiosi tarvitsee?




ree



 





 










 
 
 

Kommentit


bottom of page